Samenwerkende VO-schoolbesturen
in het Gooi
Optimaal onderwijs en onder- steuning bieden aan leerlingen die, structureel of tijdelijk, moeilijkheden ondervinden binnen het reguliere onderwijs.
qinascollage2 qinascollage1

Wat doet Qinas?

Het SWV Qinas wil passend onderwijs realiseren voor elke leerling uit de regio. Het zal de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de deelnemende schoolbesturen zijn om een aanbod te realiseren waarin elke leerling het onderwijs kan krijgen dat past bij zijn/haar mogelijkheden en behoeften. De leerlingen zullen regulier onderwijs volgen daar waar het kan en speciaal onderwijs wanneer dit voor de desbetreffende leerling beter is.

Kerntaken en uitgangspunten
Qinas ziet het als haar kerntaken om te zorgen voor:

  1. Een Dekkend Netwerk van onderwijsvoorzieningen
    • bestaande uit voorzieningen binnen de regio;
    • en voorzieningen buiten de regio, die binnen de regio niet realiseerbaar zijn;
    • waarbij alle voorzieningen een helder ondersteuningsprofiel hebben;
    • en waarbij de lacunes worden ingevuld door partners binnen of buiten de regio.
  2. Het loket voor plaatsingsadvies
    • is een bij voorkeur gezamenlijk project van PO en VO;
    • heeft contacten met de (onderwijs)partners binnen en buiten de regio;
    • draagt bij aan een optimale plaatsing van leerlingen binnen het V(S)O op basis van de ondersteuningsprofielen van de deelnemende scholen;
    • geeft advies voor de ondersteuningszwaarte van de leerling.
  3. Bekostigingsvoorwaarden en de toedeling van middelen middels een systeem
    • dat globaal is: met weinig differentiatie naar doelgroepen, maar met een ruime basis-bekostiging per leerling;
    • dat variabel is zodat bijstellingen gemakkelijk uitgevoerd kunnen worden;
    • dat uitgaat van het principe dat de middelen de werkvloer van de school moeten bereiken;
    • dat een ontwikkelmodel is, dat gefaseerd kan worden opgebouwd;
    • waarbij overgangsregelingen denkbaar zijn.

Qinas hanteert hiertoe de volgende uitgangspunten:

  1. Het aanbieden van onderwijs is een verantwoordelijkheid van de schoolbesturen c.q. de scholen. Ook de kwaliteitszorg m.b.t. het onderwijs en de begeleiding van leerlingen in de scholen behoort tot de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen c.q. de scholen. Voor het samenwerkingsverband is een sterke basis in de vorm van goed onderwijs in de afzonderlijke scholen het uitgangspunt (zie ook hoofdstuk 7).
  2. Het samenwerkingsverband zal de wettelijke taken uitvoeren die aan samenwerkingsverbanden zijn toebedeeld.
  3. Het samenwerkingsverband zal samenwerken met het primair onderwijs om de overgang van primair onderwijs naar voortgezet (speciaal) onderwijs soepel te laten verlopen.
  4. Het samenwerkingsverband zal naar een optimale samenwerking met externe partners als de gemeenten en jeugdzorg streven. Bij adviezen over individuele leerlingen worden de ouders betrokken.
  5. Het samenwerkingsverband zal planmatig en doelgericht werken en is gericht op de kwaliteitsverbetering van het functioneren van het samenwerkingsverband als geheel. Het samenwerkingsverband wil hierbij flexibel en efficiënt te werk gaan.

Om een dekkend netwerk van onderwijsvoorzieningen te realiseren binnen de regio is samenwerking tussen de schoolbesturen noodzakelijk. De VO en VSO besturen bieden een palet aan onderwijsvarianten om voor elke leerling passend onderwijs te realiseren. Samenwerking met derden is hierbij noodzakelijk, het gaat dan bijvoorbeeld om gemeenten en instellingen voor de jeugdzorg. Ook worden er afspraken gemaakt met aanpalende samenwerkingsverbanden (bijvoorbeeld t.b.v. het grensverkeer) en het samenwerkingsverband passend onderwijs PO in de regio. Het SWV geeft samen met de besturen van voortgezet speciaal onderwijs vorm aan de uitwerking van de Tripartiete overeenkomst, waarin de personele gevolgen van de invoering Passend Onderwijs is geregeld.

Bestuurlijke organisatie
Qinas is een coöperatieve vereniging. De hoogste zeggenschap van de coöperatie ligt bij de Algemene Ledenvergadering. Deze vergadering benoemt het bestuur. De leden bepalen ook het beleid van de coöperatie. Dit gaat via de stemverhouding zoals in de statuten vastgelegd. In de ledenvergadering wordt gestemd over de te volgen koers van het samenwerkingsverband. Het bestuur bereidt, samen met de directeur, deze beleidsvoorstellen voor.

Binnen de coöperatie werken de leden samen bij:

  1. de aangelegenheden waar samenwerking noodzakelijk is; en
  2. de aangelegenheden waarin alle leden ervan overtuigd zijn dat samenwerking wenselijk is.

Groepen van leden kunnen daarnaast ook op onderdelen samenwerkingsovereenkomsten met elkaar sluiten.

Medezeggenschap
Het samenwerkingsverband heeft twee medezeggenschapsorganen:

  • een medezeggenschapsraad voor het eigen personeel en
  • een ondersteuningsplanraad met instemmingsrecht op het ondersteuningsplan.

Verder hebben de medezeggenschapsraden van de scholen/schoolbesturen adviesrecht op de vaststelling of wijziging van het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Daartoe is artikel 11 WMS, waarin het adviesrecht van de MR is vastgelegd, uitgebreid.

  • Agenda 2018-2019

    Het bureau van Qinas is maandag t/m donderdag van 9.00-12.00 uur telefonisch bereikbaar. Buiten die tijden graag per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Het bureau van Qinas is gesloten tijdens de schoolvakanties zoals voor Regio-Noord gelden.


    OPDC Rebound 't Gooi is telefonisch bereikbaar via 
    06-207 262 10 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    vanaf 7 september-
    wekelijks PAC-vergadering

     

    ALV 
    13 december 2018 en 13 juni 2019: 14.00-16.00 uur

    Ondersteuningsplanraad
    19 november 2018
    ,  21 januari 2019, 6 mei 2019: 19.30-22.00 uur: