De wijze van begeleiding en ondersteuning wordt in samenspraak met de ondersteuningscoördinator, coördinator van de Campus, de leerling en ouders vastgesteld. Hoe ziet zo’n traject er dan uit op de Campus? Een paar praktische vastgestelde richtlijnen: een traject is maximaal 12 weken, er wordt een OPP opgesteld met haalbare gedragsdoelen, na 6 weken wordt het traject geëvalueerd, de leerling werkt met begeleiding aan een aantal AVO vakken, een leerling is elke dag aanwezig van 9.15-14:00. Een belangrijk onderdeel van het traject is dat er intensief contact is met de school van herkomst, met als doel dat de leerling weer terug kan komen naar zijn school van herkomst. Dit kan alleen als er ook tijdig wordt gesignaleerd dat een leerling mogelijk gebaat is bij extra ondersteuning en/of begeleiding.
De volgende middelen zijn onderdeel van ons programma:
- Martial Arts: een combinatie van vechtsporten gericht op sociale contacten, omgang en grenzen.
- KIC: op een sportieve manier sociale vaardigheden aanbieden in een groep.
- TOPS: positieve gedragsverandering. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag.
- Educatiemeter: ontdekken welke talenten en interesses een leerling heeft.
- Wij passen kenmerken van Big Picture Learning en Positive Behavior Stimulation toe op de Campus.